Blovice - Zjednodušená verze stránek
Nastavení velikosti písma
+

Informace správního oddělení MěÚ Blovice - elektronický občanský průkaz

Informace správního oddělení MěÚ Blovice - elektronický občanský průkaz

EOP eidas

Od 1. 7. 2018 jsou v souladu s novým zákonem o elektronické identifikaci, odrážející evropské nařízení eIDAS, všechny nově vydané občanské průkazy vybaveny kontaktním elektronickým čipem. To znamená, že občané ČR dostávají zdarma při běžné výměně občanského průkazu nástroj, kterým se mohou bezpečně přihlašovat k online službám veřejné správy, které chtějí využít.


Přihlášení s občanským průkazem online má stejnou váhu prokázání totožnosti jako při fyzickém předložení občanského průkazu na úřadě. Úřady mohou nabízet své služby online, protože vždy budou mít jednoznačně zaručenou identitu svého klienta na nejvyšší možné úrovni záruk. S novým občanským průkazem s čipem se můžete přihlásit se ke svému účtu na Portálu občana (www.gov.cz), nové součásti Portálu veřejné správy. Portál občana se neustále rozšiřuje o nové funkce a služby a poskytuje propojení s čím dál větším počtem úřadů a obcí. Ke vstupu do Portálu občana využijete tedy právě svoji eObčanku.

eOP = eObčanka = elektronický občanský průkaz

Kromě toho se pomocí elektronického občanského průkazu bude možné přímo přihlásit do aplikace eRecept a vyzvednout s její pomocí v lékárně své léky, dostupná bude velká řada služeb, které nabízí Česká správa sociálního zabezpečení, žádosti o výpisy dostupné prostřednictvím služby CzechPOINT@home (výpis z rejstříku trestů, bodového hodnocení řidiče, apod.) Pro plnohodnotné využití elektronického občanského průkazu a některých služeb (kde je nutné mít i zaručený zpětný komunikační kanál z úřadu k občanovi) bude nutné být vlastníkem datové schránky a pořídit si čtečku karet s kontaktním elektronickým čipem (cena od 190 Kč).
Občanský průkaz s čipem, který nově umožňuje zaručené prokazování totožnosti při využívání online služeb veřejné správy, získá automaticky každý, kdo požádá o standardní občanský průkaz na pracovišti osobních dokladů na jakémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností (lze získat také na vlastní žádost za správní poplatek 200,- Kč mimo běžnou výměnu při skončení platnosti).

Portál občana

Co si lze prostřednictvím Portálu občana zařídit:


BEZ DATOVÉ SCHRÁNKY

  •  informace z katastru nemovitostí
  •  přístup k eReceptu
  •  informace o pracovní neschopnosti
  •  přehled o důchodovém pojištění
  •  informace z registru řidičů
  •  výpis z živnostenského rejstříku
  •  informace ze zdravotní pojišťovny
  •  přístup k portálům obcí


S DATOVOU SCHRÁNKOU

  •  výpis bodového hodnocení řidiče
  •  potvrzení o studiu
  •  podání daňového přiznání
  •  výpis z rejstříku trestů
  •  výpis z živnostenského rejstříku
  •  živnostenské oprávnění
  •  potvrzení o bezdlužnosti
  •  využívat formuláře v portálu vaší obce

DS

Jak se můžu přihlásit do Portálu občana?

1. novou eObčankou
2. přístupovými údaji k datové schránce
3. zadáním uživatelského jména, hesla a sms (více na info.eidentita.cz/ups/)


Pro maximální využití elektronických služeb veřejné správy vám doporučujeme:

  •  podat žádost o novou eObčanku
  •  pořídit si čtečku karet s kontaktním elektronickým čipem
  •  zřídit si rovněž i datovou schránku (fyzických osob nebo podnikajících fyzických)


Co jsou datové schránky?

Datové schránky jsou státem garantovaný komunikační nástroj, který nahrazuje klasické doporučené dopisy a slouží hlavně ke komunikaci s orgány veřejné moci. Všechny úřady mají povinnost komunikovat prostřednictvím datových schránek s každým, kdo ji má zřízenou. Fyzické osoby, které nepodnikají, si jí mohou zřídit dobrovolně. Místo chození na poštu pro obálky s pruhem je možné si zdarma zřídit datovou schránku a komunikovat (nejen) s úřady online odkudkoliv. Navíc elektronický dokument má stejnou právní platnost jako klasický papírový s kulatým razítkem a odeslání datové zprávy je na rozdíl od doporučeného dopisu zdarma. Seznam všech zpřístupněných datových schránek je dostupný na Portálu veřejné správy.


Zdroj: Ministerstvo vnitra ČR, Správa základních registrů, za správní oddělení MěÚ Blovice zpracovala Renáta Havlová

Datum vložení: 3. 8. 2020 14:30
Datum poslední aktualizace: 3. 8. 2020 15:16
Autor: Mgr. Jan Kadeřávek